arrow-leftarrow-rightchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upfacebook-altfacebookinfoinstagrampinterestplay-circlequotesettingstiktokyoutube

Egyre többet beszélünk a környezetszennyezésről és a klímaváltozásról, de érdekes módon a szabályozások főként az autókat érintik, miközben a hajók és repülők szennyezése sokszor háttérbe szorul. Vajon tényleg az autók a legnagyobb bűnösök, vagy csak könnyebb őket célkeresztbe állítani?

Melyik szennyez jobban: az autók vagy a hajók?

Sokan úgy gondolják, hogy az autók a legnagyobb légszennyezők, hiszen nap mint nap látjuk őket, mindenki használja őket, és rengeteg szó esik a fosszilis üzemanyagokról. De mi van a hajózással? Egy friss elemzés szerint 2022-ben Európa 218 tengerjáró hajója több kén-oxidot bocsátott ki, mint az összes európai autó együttvéve. Ez nem kis szám, főleg ha belegondolunk, hogy a hajók viszonylag kevesebb figyelmet kapnak a környezetvédelmi vitákban.

Az egyik legszennyezettebb kikötő például Barcelona, ahol a helyiek egyre többször panaszkodnak a rossz levegőminőségre. Hasonló problémák vannak Civitavecchiában, Palma de Mallorcán és Pireuszban is. A tengerjárók rengeteg káros anyagot eregetnek ki, még akkor is, amikor csak a kikötőben állnak.

A szennyezés más-más formái

Persze ez nem jelenti azt, hogy az autók ártatlanok lennének. A közúti közlekedés sokkal több szén-dioxidot termel, ami a globális felmelegedés egyik fő oka. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség szerint a szárazföldi közlekedés felelős az üvegházhatású gázok 11,9%-áért, míg a hajózás csak 1,7%-kal járul hozzá ehhez.

Ha viszont a helyi légszennyezést nézzük – tehát azt, amit ténylegesen belélegzünk a városokban –, akkor az autók, kamionok és buszok még mindig nagyobb gondot jelentenek. A hajók főként a kikötőkben és a tengereken szennyeznek, míg az autók minden egyes utcában ott vannak.

A zöldítés miért az autóktól indul?

Felmerül a kérdés: ha minden közlekedési forma szennyez, miért pont az autók kapják a legtöbb kritikát? Egyrészt azért, mert az elektromos autók technológiája már viszonylag kiforrott, és egyre többen tudnak átállni rájuk. A hajózás és a repülés alternatívái viszont még nagyon gyerekcipőben járnak.

A tengerhajózásban persze elindult egy lassú változás: például a Maersk vállalat, – amely egy dán multinacionális vállalat, és a világ egyik legnagyobb tengeri szállítmányozási és logisztikai cége-  azt a célt tűzte ki, hogy 2050-re teljesen karbonsemlegessé váljon. De egyelőre a legtöbb hajó még mindig olajat vagy más erősen szennyező üzemanyagot használ.

Mi lenne a megoldás?

Az biztos, hogy az autók villanyosítása fontos lépés, de nem szabadna megállni ennél. Ha valóban csökkenteni akarjuk a szennyezést, akkor a hajózás és a légi közlekedés zöldítésére is nagyobb hangsúlyt kellene fektetni. Nem elég csak az autóipart szabályozni – minden szektornak ki kell vennie a részét a változásból.

Hozzászólás írása

Ajaj, nem vagy bejelentkezve! Te tudtad, hogy a fenti cikk elolvasásáért pontot kaptál volna a PlanetZ oldalán? Regisztrálj 1 perc alatt az alábbi linken, gyűjts pontot a cikkek elolvasásáért, kommentelésért és megosztásért. Legyél aktív tag és váltsd be a pontjaid értékes ajándékokra!