arrow-leftarrow-rightchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upfacebook-altfacebookinfoinstagrampinterestplay-circlequotesettingstiktokyoutube

Stockholmban elindult a világ első elektromos hidrofoil kompja, a Candela P-12 „Nova,” amely nemcsak a közlekedés károsanyag-kibocsátását csökkenti, hanem a városi ingázási időt is megfelezi.

„Ez igazi paradigmaváltás a városi közlekedésben és a vízi utak újjáélesztése,” mondta Gustav Hasselskog, a Candela alapítója és vezérigazgatója.

Gyorsabb, fenntarthatóbb közlekedés

A „Nova” novemberben indult első hivatalos útjára Tappström csendes külvárosából. Az elektromos motorral hajtott komp egy méterrel a víz felszíne felett siklott, és mindössze fél óra alatt tette meg a 15 kilométeres utat Stockholm városházájáig. A reggeli ingázók számára a szokásos menetidő fele elég volt az utazáshoz.

Stockholm vízi közlekedésében a „Nova” egy új korszak kezdetét jelzi. A hagyományos hajókhoz képest 80%-kal kevesebb energiát fogyaszt a számítógép-vezérelt hidrofoil szárnyainak köszönhetően, amelyek a hajótestet a víz fölé emelik, minimalizálva a vízellenállást.

Zéró emisszió és csendes működés

A „Nova” 100%-ban megújuló energiával üzemel, és csendesen siklik még nagy sebességnél is, köszönhetően elektromos C-POD motorjának, amely mechanikus áttétel nélkül működik. A hagyományos hajók sebességét a városi központban a hullámkeltési szabályozások korlátozzák, de a „Nova” alig generál hullámokat, így gyorsan haladhat a belvárosi vizeken is.

Új lehetőségek a városi közlekedésben

Az Ekerö sziget Stockholm egyik leggyorsabban fejlődő külvárosa, amely mindössze 15 kilométerre fekszik a városközponttól. A hagyományos kompok és szárazföldi közlekedési eszközök egyórás utazási időjéhez képest a „Nova” mindössze 30 percre csökkenti az utat, így közelebb hozva Ekeröt a fővároshoz.

„Számos városban a legrövidebb út vízen át vezet, ami az emberiség legrégebbi infrastruktúrája. A hagyományos hajók magas költségei, károsanyag-kibocsátása és hullámkeltése miatt azonban ezek a lehetőségek alulhasználtak. Ha felszabadítjuk ezt a potenciált, vonzóbbá tehetjük a városokat,” hangsúlyozta Hasselskog.

Fenntarthatóság a jövő vízi közlekedésében

A „Nova” működtetése költséghatékony, mivel nem igényel speciális kikötői infrastruktúrát; egyszerű autós gyorstöltővel feltölthető Stockholm városházánál. Hosszú hatótávolsága lehetővé teszi, hogy a hagyományos dízel kompok menetrendjét kövesse, az ebédszünetek alatt újratöltve.

A „Nova” 2024 őszéig közlekedik, amíg a vizek be nem fagynak, majd tavasszal újraindul, és 2025 augusztusáig folytatja a működését. A Candela, a svéd Trafikverket és a Region Stockholm által közösen indított pilot projekt célja, hogy bemutassa, hogyan forradalmasíthatja a hidrofoil technológia a vízi közlekedést, gyorsabbá, megfizethetőbbé és emissziómentessé téve azt.

A „Nova” nemcsak Stockholmot helyezte a fenntartható közlekedés térképére, hanem máris globális érdeklődést váltott ki: 2024-ben a Candela megrendeléseket kapott Szaúd-Arábiából, Új-Zélandról és Berlintől.

„Először van olyan hajó, amely a vízi közlekedést gyorsabbá, zöldebbé és megfizethetőbbé teszi a szárazföldi közlekedésnél. Ez a világ vízi útjainak reneszánsza, és izgalmas látni, hogy Stockholm ebben élen jár,” zárta gondolatait Hasselskog.

Hozzászólás írása

Ajaj, nem vagy bejelentkezve! Te tudtad, hogy a fenti cikk elolvasásáért pontot kaptál volna a PlanetZ oldalán? Regisztrálj 1 perc alatt az alábbi linken, gyűjts pontot a cikkek elolvasásáért, kommentelésért és megosztásért. Legyél aktív tag és váltsd be a pontjaid értékes ajándékokra!