arrow-leftarrow-rightchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upfacebook-altfacebookinfoinstagrampinterestplay-circlequotesettingstiktokyoutube

Az európai repülőterekről induló légitársaságoknak hamarosan jelentést kell készíteniük a repülőgépek hajtóművei által kibocsátott kondenzcsíkok becsült klímavédelmi hatásairól, valamint az éves szén-dioxid-kibocsátásukról az Európai Bizottság számára. Az iparág hevesen tiltakozott az új szabályok ellen arra hivatkozva, hogy nincs elegendő kutatási adat a kondenzcsíkok hatásairól.

Bár az Európai Bizottság elismerte, hogy a légiközlekedés nem szén-dioxid alapú klímavédelmi hatásai körül azért vannak „bizonytalanságok”, hangsúlyozta, hogy „a globális felmelegedéshez való nettó hozzájárulás jól ismert”, és az új jelentési követelmények elősegítik a tudás bővítését.

„A tanulmányok kimutatták, hogy ezeknek a hatásoknak a bizonytalansága nem elegendő indok arra, hogy ne tegyünk lépéseket” – nyilatkozta az Európai Bizottság.

A kondenzcsíkok többek között nitrogén-oxidokat, fekete szenet és egyéb klímakárosító anyagokat tartalmazhatnak, amik elősegítik a felhőképződést a magas légkörben. Ezek a felhők – ellentétben az alacsonyan fekvőkkel – a hőt csapdába ejtik, ezzel növelve a Föld melegedését. Egyes becslések szerint a kondenzcsíkok hozzájárulása a globális felmelegedéshez legalább akkora, mint a repülőgépek által kibocsátott szén-dioxidé, amely a világ összes szén-dioxid-kibocsátásának körülbelül 2%-át teszi ki.

A környezetvédelmi csoportok kritikával illették a végleges szövegben szereplő átmeneti mentességet a hosszútávú járatokra vonatkozóan. Az új szabályok jövőre csak az Európai Gazdasági Térségen belüli járatokra vonatkoznak – vagyis az EU-ra, Izlandra, Norvégiára és Svájcra.

„A hosszútávú járatok ismét kedvező bánásmódban részesülnek az EU részéről” – mondta Krisztina Hencz, a brüsszeli Transport & Environment környezetvédelmi csoport légiközlekedési politikai menedzsere. „Keményen dolgoztak azon, hogy aláássák a nem szén-dioxid alapú kibocsátások elleni fellépést és kutatást, és most jutalmazzák őket az erőfeszítéseikért.”

„Végső soron ez a javaslat azért született, hogy jobban megértsük a nem szén-dioxid kibocsátások problémáját, és ezt az erőfeszítést most akadályozzák” – mondta Hencz az Euronews-nak, megjegyezve, hogy a légitársaságok csak korlátozott idejű engedményt nyertek a törvényhozóktól – a szabályok 2027-től kiterjednek minden EU-ba és az EU-ból induló járatra.

Az új uniós jogszabály azt is meghatározza, hogyan kell kiszámítani a fenntartható repülési üzemanyagok karbonlábnyomát, amik bioüzemanyagokból, szerves hulladékból vagy zöld hidrogénből állíthatók elő. Bármely üzemanyag, amelynek életciklusra vetített karbonlábnyoma legalább 70%-kal alacsonyabb, mint a hagyományos keroziné, nulla kibocsátásúnak minősül a kereskedelmi rendszerben. Ha megújuló villamos energiát használnak fenntartható üzemanyagok szintetizálására, akkor azt újonnan telepített, dedikált szélturbinákból, napelemekből vagy hasonló kapacitásokból kell előállítani.

 

Hozzászólás írása

Ajaj, nem vagy bejelentkezve! Te tudtad, hogy a fenti cikk elolvasásáért pontot kaptál volna a PlanetZ oldalán? Regisztrálj 1 perc alatt az alábbi linken, gyűjts pontot a cikkek elolvasásáért, kommentelésért és megosztásért. Legyél aktív tag és váltsd be a pontjaid értékes ajándékokra!