arrow-leftarrow-rightchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upfacebook-altfacebookinfoinstagrampinterestplay-circlequotesettingstiktokyoutube
HTML5 Banner
Visit Planetz

Az elmúlt évek során a divatiparban észrevehetően növekedett az érdeklődés a fenntarthatóság iránt. A tendencia nemcsak a vállalatok és tervezők szintjén figyelhető meg, hanem az influenszerek között is, akik egyre nagyobb szerepet vállalnak a fenntartható divat népszerűsítésében. Ezek az influenszerek nemcsak zöldebb öltözködési stílust népszerűsítenek, hanem felhívják a figyelmet a gyors divat környezetre gyakorolt káros hatásaira is.

Az influenszerek szerepe

Az úgynevezett újratermelődő divatbefolyásolók, akiket gyakran a fenntarthatóság nagyköveteiként is emlegetnek, kulcsszerepet játszanak a közvélemény formálásában. Tartalmaikban újrahasznosított és feldolgozott ruházati cikkeket, kiegészítőket mutatnak be, amelyek nemcsak esztétikusak, hanem környezetbarát megoldásokat is képviselnek. A közösségi média platformok révén hatékonyan érik el követőiket, és inspirálják őket a fenntarthatóbb ruhapótlás megvalósítására.

Egyik legnépszerűbb ilyen influenszer

Venetia La Manna: Brit influenszer és podcaster, aki a gyors divat elleni kampányairól ismert. Podcastje, a „Talking Tastebuds,” olyan témákat fed le, mint a fenntarthatóság, az etikus divat és a tudatos fogyasztás.

A Gyors divat káros hatásai

A “gyors divat” (angolul “fast fashion”) olyan divatipari megközelítést jelent, amely gyorsan reagál a legújabb trendekre, és olcsó ruházati termékeket kínál a fogyasztóknak. A gyors divatcégek gyakran hetente új kollekciókat dobnak piacra, hogy folyamatosan frissítsék kínálatukat és kielégítsék a gyorsan változó fogyasztói igényeket.

Hatásai:

  1. Környezeti hatások:
    • Túltermelés: A gyors divat iparága nagy mennyiségű ruhát állít elő, amelyek többsége rövid élettartamú, és végül a szeméttelepeken végzi.
    • Erőforrás-felhasználás: A ruhaipar jelentős mennyiségű vizet, energiát és nyersanyagot használ fel. A gyapottermelés például rengeteg vizet igényel, míg a szintetikus anyagok, mint a poliészter, fosszilis tüzelőanyagokból készülnek.
    • Szennyezés: A textilgyártás során használt vegyszerek, festékek és mikroplasztikok környezetszennyezést okoznak, különösen a vízkészletekben.
  2. Társadalmi hatások:
    • Munkaügyi visszaélések: A gyors divatcégek gyakran olyan fejlődő országokban gyártatják a ruháikat, ahol a munkások alacsony bérekért, rossz munkakörülmények között dolgoznak. A biztonsági előírások hiánya és a túlzott munkaterhelés komoly problémákat okoz. Sokszor gyerekeket dolgoztatnak.
    • Fogyasztói kultúra: A gyors divat népszerűsége elősegíti a fogyasztói magatartás változását, ahol a vásárlók egyre többet vásárolnak és egyre gyakrabban dobják el a ruháikat.
  3. Gazdasági hatások:
    • Fenntarthatatlanság: Bár a gyors divat rövid távon nyereséges, hosszú távon fenntarthatatlan, mivel a természeti erőforrások kimerülnek és a környezeti károk nőnek.
    • Helyi iparok megsemmisítése: A gyors divat elterjedése hozzájárulhat a helyi textiliparok tönkremeneteléhez, mivel ezek nem tudják felvenni a versenyt a gyors divatcégek olcsó termékeivel.

A fenntartható divat népszerűsítése

Az influenszerek a social mediában videokban mutatják be hogyan lehet újrahasznosítani a régi ruhadarabokat, vagy hogyan lehet környezetbarát anyagokat és technikákat alkalmazni az öltözködésben. Tippeket és útmutatókat adnak arról, hogyan lehet minimalizálni a ruhapazarlást, és hogyan lehet tartósabb és fenntarthatóbb darabokat választani.

Ezenkívül rendszeresen osztanak meg információkat a fenntarthatósági kezdeményezésekről, a környezetbarát márkákról és azok tevékenységeiről. Ezáltal nemcsak a követőiket inspirálják, hanem az iparágban is változásokat ösztönöznek.

A közösségi média platformok ereje tehát nem elhanyagolható, amikor a fenntartható divat népszerűsítéséről van szó. Minél többen kezdenek el jó ügy érdekében influenszerkedni, annál nagyobb tömegek fognak jó irányba elmozdulni. Még nem sokan vannak! Talán érdemes lehet “felpattanni a vonatra” és ha valaki érdeklődik a divat és a fenntarthatóság iránt, ez az időszak kiváló alkalom arra, hogy csatlakozzon ehhez a mozgalomhoz.

Hozzászólás írása

Ajaj, nem vagy bejelentkezve! Te tudtad, hogy a fenti cikk elolvasásáért pontot kaptál volna a PlanetZ oldalán? Regisztrálj 1 perc alatt az alábbi linken, gyűjts pontot a cikkek elolvasásáért, kommentelésért és megosztásért. Legyél aktív tag és váltsd be a pontjaid értékes ajándékokra!

HTML5 Banner
Visit Planetz