
Szén-dioxid-kibocsátás: Ennyire károsak a hosszú repülőutak!
Kétségtelenül nyár van, és ha nem is terveztük meg előre, a hőség és szikrázó napsütés arra késztethet bennünket, hogy gyorsan lefoglaljunk egy last-minute repülő utat és elmeneküljünk a világ távoli helyeire, ahol az általunk kívánt körülmények között élvezhetjük a nyarat. Azonban most már bizonyított tény, hogy ha repülőre ülünk, biztosan szerepet játszunk a környezetkárosításban. A repülőgépek által kibocsátott hatalmas mennyiségű szén-dioxid és egyéb üvegházhatású gázok drámai módon hozzájárulnak a globális felmelegedéshez és a klímaváltozáshoz. Egyetlen hosszú távú repülőút során annyi szén-dioxidot bocsátunk ki, mint amennyit egy átlagos autó egy egész év alatt. Ráadásul a repülőgépek kibocsátása a magas légköri rétegekben történik, ahol a gázok még károsabb hatást gyakorolnak a bolygó légkörére. A nemzetközi utazások száma évről évre növekszik, és ezzel együtt a légi közlekedés környezeti lábnyoma is egyre nagyobb lesz.
A Leeds Egyetem kutatásának eredménye
A hosszú távú utazások rejtett környezeti hatását a Leeds Egyetem legújabb kutatása tárta fel. Az eredmények azt mutatják, hogy bár az Egyesült Királyság lakosai által tett utazásoknak mindössze 3%-a hosszabb 50 mérföldnél, ezek az utazások az összes utasszállítással kapcsolatos szén-dioxid-kibocsátás 70%-át adják. Ez elképesztő mennyiség. A különbség még feltűnőbb, ha a nemzetközi utazásokat is figyelembe vesszük. Az ilyen utak az összes utazás mindössze 0,4%-át teszik ki, de a kibocsátások 55%-át okozzák.
A Nature Energy folyóiratban megjelent új kutatás azt mutatja, hogy a hosszú távú utazások csökkentése hatékony módja lehet a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének. Míg a jelenlegi programok gyakran a helyi és ingázási utazások kibocsátásának csökkentésére összpontosítanak, jelen tanulmány szerint nagyobb eredmény érhető el, ha a hosszú távú utazásokat, különösen a nemzetközi repülőjáratokat vesszük célba.
Az elmúlt 25 évben mind a hosszú, mind a rövid távú belföldi autós utzások száma enyhén csökkent. Azonban ezt a pozitív tendenciát ellensúlyozta a nemzetközi légi utazások jelentős növekedése, elsősorban a szabadidős utak és a barátokkal, családtagokkal való találkozások számának növekedése révén.
Dr. Zia Wadud, az egyetem Szállítástudományi Intézetének és Vegyészmérnöki és Folyamatmérnöki Iskolájának munkatársa, aki a kutatást vezette, a hosszú távú utazások jelentős hatásáról nyilatkozott. Kiemelte, hogy bár ezek az utak az összes utazás kis részét képviselik, aránytalanul nagy részét adják a megtett mérföldeknek és a keletkezett kibocsátásoknak. A hosszú távú utazások, különösen a repülőutak riasztó növekedése egyszerre jelent kihívást és lehetőséget a klímaváltozás elleni küzdelemben.
A szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének mérőszáma
A kutatócsoport kidolgozott egy új mérőszámot, az úgynevezett kibocsátáscsökkentési érzékenységet. Ez a szám arra szolgál, hogy kiszámítsák, mely utazási változtatások hozhatják a legnagyobb kibocsátáscsökkentést a mindennapi rutinok minimális megzavarásával. A tanulmány kimutatta, hogy ha minden 13 km alatti autóutat gyaloglásra vagy kerékpározásra váltanánk, 9,3%-os kibocsátáscsökkenést érnénk el! Ennek eléréséhez azonban az összes utazás körülbelül 55%-át kellene megváltoztatni, tekintettel a helyi autóutak túlsúlyára. Ennek következtében az ehhez a változtatáshoz rendelt kibocsátáscsökkentési érzékenység mindössze 0,17 volt, ami a legalacsonyabb a tanulmányban.
Ha az 1609 km-nél (1 000 mérföldnél) rövidebb repülőutakat vonatra cserélnénk, 5,6%-kal csökkenthetnénk a kibocsátást. Ez kevesebb utazást érintene, mint a helyi autóutak csökkentése. Ezért a rövid távú repülőutak helyettesítése vonattal hatékonyabb megoldás lenne a kibocsátáscsökkentésre. Így jelentős kibocsátáscsökkenést érhetnénk el anélkül, hogy az emberek utazási szokásait nagyban megváltoztatnánk.
Lényeg tehát: Ha 1609 km-nél közelebbi célpontra utazol menj vonattal, így rengeteget teszel a bolygóért.
A kutatás rámutat a jelenlegi stratégiák újraértékelésének fontosságára a klímaváltozás elleni küzdelemben. Azáltal, hogy a viszonylag kevés, de nagy hatású, hosszú távú utazásokra összpontosítanak, a döntéshozók hatékonyabban érhetnek el jelentős kibocsátáscsökkentést. Ez a fókuszváltás fenntarthatóbb utazási gyakorlatokat teremthet, és segíthet csökkenteni a nemzetközi utazások növekvő szénlábnyomát.
Bár a repülés kényelmes és gyors módja az utazásnak, érdemes megfontolni más lehetőségeket is, amelyek kevésbé terhelik a környezetet. A vonatok és buszok alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátással járnak, és sok esetben ugyanúgy lehetőséget adnak a világ felfedezésére. Emellett, ha mégis repülőre kell szállnunk, érdemes hosszabb időre tervezni az utazásokat, hogy csökkentsük a repülések gyakoriságát és a kibocsátást.
A klímaváltozás elleni küzdelemben minden apró lépés számít, és a tudatos utazási szokások kialakítása jelentős hatással lehet a jövőnkre. Ne feledjük, hogy bolygónk védelme érdekében mindannyiunknak felelőssége van, és a repülési szokásaink újragondolása egy fontos lépés lehet ezen az úton.
Hozzászólás írása
Ajaj, nem vagy bejelentkezve! Te tudtad, hogy a fenti cikk elolvasásáért pontot kaptál volna a PlanetZ oldalán? Regisztrálj 1 perc alatt az alábbi linken, gyűjts pontot a cikkek elolvasásáért, kommentelésért és megosztásért. Legyél aktív tag és váltsd be a pontjaid értékes ajándékokra!