arrow-leftarrow-rightchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upfacebook-altfacebookinfoinstagrampinterestplay-circlequotesettingstiktokyoutube

Az egyik legnagyobb tengeri olajszennyezés veszélye fenyeget, miután a jemeni húszi lázadók megtámadták a görög zászló alatt közlekedő Sounion olajszállító hajót a Vörös-tengeren. A hajó 150 000 tonna nyersolajat szállít, és ha az olaj a tengerbe kerül, hatalmas környezeti katasztrófa következhet be. A Pentagon szerint az olaj szivárog, és a nemzetközi közösség igyekszik megmenteni a hajót és megakadályozni a szennyezést.

A katasztrófa bármelyik pillanatban megtörténhet

A helyzet rendkívül aggasztó, hiszen az ilyen mennyiségű olaj kijutása a tengerbe felbecsülhetetlen károkat okozhat az élővilágban és a tengerparti ökoszisztémákban. Patrick Ryder vezérőrnagy, a Pentagon szóvivője szerint a húszik vakmerő terrorcselekményei tovább fokozzák a régió destabilizálódását. Közvetlenül fenyegetik az ártatlan civil tengerészek életét, valamint a globális és regionális kereskedelmet. Ryder kiemelte, hogy a támadás nemcsak a hajó legénységét, hanem a Vörös-tenger és az Ádeni-öböl élénk tengeri ökoszisztémáját is súlyosan veszélyezteti. A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy a húszi lázadók a hajó megmentésére küldött mentőhajókat is támadással fenyegették meg, ami jelentősen megnehezíti a katasztrófa elhárítását célzó nemzetközi erőfeszítéseket.

Az 1979-es esethez hasonló környezeti katasztrófa történhet meg

A Nemzetközi Tankerhajó-tulajdonosok Szövetsége szerint a legnagyobb, hajóról származó olajszennyezés 1979-ben történt. Akkor az Atlantic Empress nevű tartályhajó balesete során közel 287 000 tonna olaj ömlött a tengerbe. Ha a Sounion olajkészlete teljes mértékben kiömlik, akkor ez a szennyezés az Atlantic Empress balesetéhez hasonló méreteket ölthet, ami a tengeri környezetre nézve katasztrofális következményekkel járna.

A Vörös-tenger és az Ádeni-öböl területe különösen érzékeny a hasonló környezeti katasztrófákra, mivel itt található a világ egyik leggazdagabb tengeri élővilága. A korallzátonyok, a halak, a tengeri madarak és a különböző tengeri emlősök mind közvetlenül érintettek lehetnek egy olajszennyezés esetén. Ezen túlmenően a régió számos országa a turizmusból és a halászatból él, ami további gazdasági következményekkel járhat.

A húszik akadályozzák a mentést

Az amerikai hadsereg és más nemzetközi partnerek jelenleg is keresik a megoldást a helyzet stabilizálására és a szivárgás megállítására. A cél, hogy a hajót minél hamarabb biztonságba helyezzék, és megakadályozzák a teljes olajmennyiség kijutását a tengerbe. A helyzet rendkívül összetett, mivel a mentési műveletek nemcsak technikai, hanem biztonsági kihívásokkal is szembesülnek a húszi lázadók fenyegetései miatt.

A Sounion balesete könnyen a tengeri hajózás történetének egyik legnagyobb olajszennyezésévé válhat. A nemzetközi közösség számára ez egy figyelmeztetés, hogy a tengeri szállítás és a geopolitikai feszültségek együttes hatása milyen súlyos következményekkel járhat a környezetre nézve. Az olajszennyezés megakadályozása és a környezeti katasztrófa okozta károk minimalizálása most a legfontosabb cél.  A hosszú távú megoldások érdekében a hasonló események megelőzése is kiemelt figyelmet igényel.

 

 

 

Hozzászólás írása

Ajaj, nem vagy bejelentkezve! Te tudtad, hogy a fenti cikk elolvasásáért pontot kaptál volna a PlanetZ oldalán? Regisztrálj 1 perc alatt az alábbi linken, gyűjts pontot a cikkek elolvasásáért, kommentelésért és megosztásért. Legyél aktív tag és váltsd be a pontjaid értékes ajándékokra!